Čiurlionio muzikalumu dvelkianti tapyba: beieškant harmonijos

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Čiurlionio muzikalumu dvelkianti tapyba: beieškant harmonijos
Alternative Title:
Čiurlionis' musical painting: in search of harmony
Authors:
In the Journal:
Logos (Vilnius). 2023, 114, p. 116-125
Summary / Abstract:

LTStraipsnis yra paremtas nuostata, kad grožio pajauta ir supratimas peržengia kultūros, laiko ir erdvės ribas. Pažvelgę į Čiurlionio tapybos „rytietiškus bruožus“ iš Kinijos estetikos tradicijos perspektyvos, pastebime, kad jo tapyba gilesniame lygmenyje susisieja su kinų muzikos filosofija. Straipsnyje Čiurlionio paveikslas "Miško ošimas" lyginamas su kinų Song dinastijos peizažo tapybos kūriniu "Pušų vėjas" aibėje slėnių, išryškinant abiem šiems kūriniams būdingą bruožą – gamtos muzikos ir qi-energijos sklaidą. Remiantis Rytų Azijos estetikos tradicija, teigiama, kad Čiurlionis ir kinų vadinamieji intelektualai (išsilavinę menininkai tapytojai) yra labai panašūs. Čiurlionis savo mene nesupriešina muzikos ir tapybos, verčiau individualiai išreiškia gamtos laisvę, sukuria kultūrinę matricą, kurioje integruoja Lietuvos tradiciją su savo paties suvokimu ir mąstysena. Raktažodžiai: Čiurlionis, kinų estetika, peizažo tapyba, harmonija, muzikalumas, ritmas. [Iš leidinio]

ENThe article is based on the notion that the perception and understanding of beauty transcends the boundaries of culture, time, and space. When we look at the “oriental features” of Čiurlionis’ painting from the point of view of Chinese aesthetics, we find that his paintings in general on a deeper level resonate with the philosophy of Chinese music. The article compares Čiurlionis’ “Rustling of the Forest” with the Chinese Song Dynasty landscape painting “Wind in Pines Among a Myriad Valleys” and analyzes the common feature of these two works - the music of nature and the flow of qi-energy. Based on the tradition of East Asian aesthetics, the article claims that Čiurlionis and Chinese literati painters are in many ways similar. Čiurlionis does not separate music and painting in his art but expresses the freedom of nature in an individual way, creates a cultural matrix in which he integrates the Lithuanian tradition and his own perception and mindset. Keywords: Čiurlionis, Chinese aesthetics, landscape painting, harmony, musicality, rythm. [From the publication]

DOI:
10.24101/logos.2023.14
ISSN:
0868-7692
Related Publications:
Vaizduotės erdvės: tradicinė kinų estetika ir menas / Antanas Andrijauskas. Vilnius : Lietuvos kultūros tyrimų institutas, 2015. 607 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/101122
Updated:
2023-05-16 22:27:28
Metrics:
Views: 11
Export: