Aušros vartai

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
  • Lietuvių kalba / Lithuanian
  • Anglų kalba / English
Title:
Aušros vartai
Alternative Title:
Gates of Dawn
Summary / Abstract:

LTAušros vartų Dievo Motinos paveikslas yra vienas populiariausių šventųjų paveikslų Lietuvoje. Jo kultas ypač sparčiai ėmė plisti XIX a. ir apogėjų pasiekė 1927 m., kai paveikslas buvo karūnuotas popiežiškomis karūnomis. Tačiau jau XVII a. šio atvaizdo kultą skatino gretimai įsikūrusio basųjų karmelitų vienuolyno vienuoliai, ypač pamokslininkas tėvas Šventosios Dvasios Karolis (Pranciškus Kelčevskis). Jis organizavo pirmosios medinės koplyčios statybą 1671-1672 m. ir rūpinosi, kad kasdien prieš atvaizdą būtų giedamos giesmės1. Prieš koplyčios statybą Dievo Motinos paveikslas kabėjo tiesiog nišoje ant vartų iš miesto pusės, buvo uždengiamas langinėmis. Kitoje vartų pusėje nišą puošė xvn a. tapytas Išganytojo (Salvator Mundi) atvaizdas. Per 1711 m. gaisrą sudegus medinei koplyčiai, Dievo Motinos paveikslas buvo išsaugotas ir perkeltas į 1712-1715 m. pastatytos mūrinės koplyčios altorių. XVIII a. pradžioje pastatyta mūrinė koplyčia iš išorės nedaug pakitusi išliko iki mūsų dienų. Jos vidus buvo gerokai atnaujintas 1785-1787 m.: pastatytas naujas mūrinis altorius, sienos ir skliautai papuošti reljefiniais stiuko lipdiniais. 1789-1793 m. prie vienuolyno sienos ties Aušros Vartų gatve buvo pastatyta dviaukštė arkinė galerija, skirta maldininkams, kurie iki tol galėdavo pagarbinti paveikslą tik stovėdami gatvėje. [Iš teksto, p. 37]

ENThe painting of Our Lady of the Gates of Dawn is one of the most popular holy images in Lithuania. The devotion of the image started to grow rapidly in the 19th century and climaxed in 1927 with the crowning of the image with two pontifical crowns. The devotion of it, however, was promoted already in the 17th century by the monks of the neighbouring monastery of the Discalced Carmelites, especially by their preacher father Karol of the Holy Spirit (Franciszek Kelczewski). He organized the construction of the first wooden chapel in 1671-1672 and took care of the daily singing of holy chants before the image. Prior to the construction of the chapel the image of Our Lady hung in a niche of the gateway facing the city and would be closed with the shutters. The opposite side the same niche of the gateway was decorated with a painted image of the Salvator Mundi. When the wooden chapel was burned down, the painting of Our Lady was rescued and relocated into the altar of a brick chapel built in 1712-1715. The exterior of the brick chapel constructed in the early 18th century did not change much until our times. The interior was significantly renewed in 1785-1787: a new brick altar was built, and the walls with the vaults were decorated in stucco reliefs. In 1789-1793, a two-storey open gallery was built along the side of the monastery on Aušros Vartų Street for the convenience of worshippers who prior to that could venerate the icon only standing in the street. [Extract, p. 43]

Related Publications:
  • Jėga ir grožis Jo šventovėje… : Vilniaus arkivyskupijos sakralinės vertybės Bažnytinio paveldo muziejuje / [sudarytoja Dalia Vasiliūnienė]. Vilnius : Bažnytinio paveldo muziejus, 2013. 410 p.
  • Lietuvos bažnyčių dailė : XX amžiaus I pusė / Skirmantė Smilingytė-Žeimienė. Vilnius : Kultūros, filosofijos ir meno institutas, 2009. 231 p.
  • Vizijos ir atvaizdai : basųjų karmelitų palikimas / Tojana Račiūnaitė. Vilnius : Vilniaus dailės akademijos leidykla, 2003. 287 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/101023
Updated:
2023-05-12 17:30:08
Metrics:
Views: 36
Export: