LTŠiuolaikinės kompanijos veikia labai sudėtingu ir dinamišku laikotarpiu, kai vyrauja sparti mokslo ir technologijų pažanga, atsiranda naujos galimybės socialiniam ir ekonominiam vystymuisi, o taip pat vyksta radikalūs ir neišvengiami pokyčiai verslo aplinkoje. Dėl šių priežasčių tikimybė kompanijai patekti į krizę žymiai padidėjo. Svarbiausias dalykas krizinėje situacijoje yra suvokti, kad reikia atsižvelgti į dalyko sudėtingumą, jungti į visumą prevencines priemones, jų parengimą ir patį krizės valdymą. Norint laiku atpažinti krizę kompanijoje, laiku imtis prevencinių priemonių ir ją valdyti, reikia giliai suprasti krizę asmenybės, kompanijos ir valstybės lygiais. Krizė yra kompanijos situacija, kurios vystymosi kryptis neaiški, kuri gali įvykti bet kuriuo kompanijos gyvavimo ciklo metu kaip nelaukta ir nenumatyta problema arba kaip lauktas ir numatytas procesas, galintis stipriai įtakoti kompaniją: arba nuvesti į nuosmukį ir bankrotą, arba įkvėpti sėkmei, arba grąžinti į prieškrizinę situaciją. Laikotarpiai tarp krizės pradžios ir pabaigos gali būti labai skirtingi. Krizė gali ateiti lėtai, per ilgą laiko tarpą, arba gali prasidėti staigiai. Tik retais atvejais krizė užgriūna netikėtai. Ankstyvi įspėjamieji signalai paprastai pasirodo iš anksto, todėl labai svarbu juos identifikuoti ir pasiruošti galimai krizei. Tai labai priklauso nuo vadovavimo lygio ir verslo informacijos naudojimo. Geriausias būdas išspręsti krizinę situaciją kompanijoje yra taikyti kompleksinį krizės valdymo modelį, kuris apima prevencines priemones ir krizės valdymo veiksmus krizinei situacijai susidarius.Reikšminiai žodžiai: Krizės tipai ir etapai; Krizes priežastys; Types and phases of crisis; Reasons for crisis.
ENThe management of crises in business as an object of interest in Europe has appeared since the beginning of the nineteen Century. Modem companies are operating in a very complex and dynamic period characterized by rapid progress in science and technology, emerging new possibilities and perspectives for social and economic development as well as radical and inevitable changes in the business environment. As a result of the above mentioned reasons, the possibility for a Company to get in a crisis situation has increased dramatically. The crises in business may provoke many intrusive and painful consequences for a Company, namely to ruin its reputation, raise the apathy of the Company's staff, reduce the number of clients as well as lead to a bankrupt. The crucial point is to understand that the complexity of the topic must be taken into account when dealing with crisis situation combining as a whole the preventive measures, their preparation and the management of crisis itself. [From the publication]