Filosofijos sodai ir pasivaikščiojimai juose

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Filosofijos sodai ir pasivaikščiojimai juose
Alternative Title:
Philosophical gardens and walks in them
In the Journal:
Logos (Vilnius). 2023, 114, p. 18-25
Subject Category:
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje nagrinėjamos keturios antikinės filosofijos mokyklos, siejant jas su sodo aplinka ir pasivaikščiojimais jame. Viena vertus, sodas nurodo išėjimą tiek iš miesto aplinkos, tiek iš kasdienės veiklos bei instrumentinio mąstymo. Kita vertus, tokia kasdienė praktika kaip pasivaikščiojimas siejamas su „apeinančiu“, t. y. metafiziniu, mąstymu. Antai kalbėdamas apie malonumus, Epikūras kreipė dėmesį ne į kūno poreikių tenkinimą, o į protinę veiklą, puoselėjamą tarp draugų. Stoja buvo tiek šventiškų pasakojimų, tiek kasdienių susitikimų erdvė. Zenonas pasirinko Poecilės stoją savo mokymui ir diskusijoms dėl to, kad ten turėjo galimybę, vaikštinėdamas drauge su studentais, sutikti tiek dorybę, tiek tiesą. Kalbant apie Aristotelio licėjų, pasivaikščiojimas turi kelis klodus. Čia buvo mokomasi, vaikštinėjant paskui mokytoją dengtose galerijose. Vėliau tai virto empiriniais ir lauko tyrimais. Platono užmiesčio sodas – akademija: ten galima pasivaikščioti po vaizduotės ir išmonės lankas, kurios atsiveria kaip alternatyva filosofijai. Raktažodžiai: filosofijos sodai, peripatetikai, Platono akademija, Epikūro sodai, stojos etika. [Iš leidinio]

ENThe article examines four schools of ancient philosophy in relation to the environment of the garden and walks in it. On the one hand, the garden represents an exit both from the urban environment and from everyday activities, as well from instrumental thinking. On the other hand, an everyday practice such as walking is associated with a “bypass,” that is, with metaphysical thinking. For example, when Epicurus speaks of pleasures, he is not paying attention to the satisfaction of physical needs, but to mental activities cultivated among friends. Zeno chose the Poecile Stoia for his lessons and discussions because there he had the opportunity to meet both virtue and truth while walking with his students. As for the Peripatetics, the walk has several levels. Here students learned by following the teacher on the covered galleries. Later it was developed into empirical research and field research. The Platonic Academy as a garden outside – walks through the forests of imagination and fiction, which seem to be an alternative to philosophy. Keywords: philosophical gardens, Peripatetics, Platonic Academy, Epicurean gardens, Stoic ethics. [From the publication]

DOI:
10.24101/logos.2023.02
ISSN:
0868-7692
Related Publications:
Communicative creativity: from customary metaphysics to original ontology / Nerijus Stasiulis. Creativity studies. 2018, Vol. 11, no. 2, p. 326-337.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/100840
Updated:
2023-05-04 22:34:47
Metrics:
Views: 22    Downloads: 1
Export: