LTTyrimu siekta nustatyti alternatyvias priemones Lietuvoje taikomiems polichromijos užtapymo šalinimo metodams, kurie dažnu atveju reikalauja daug laiko. Empiriniai duomenys atskleidė platesnę metodų skalę Europoje, o literatūros apžvalga rodė susistemintos informacijos šia tema trūkumą. Buvo iškelta prielaida, kad detalesnė metodikų apžvalga pasitarnautų nustatant saugesnes ir mažiau laiko sąnaudų reikalaujančias procedūras. Šis tyrimas pradėtas 2020 metais kaip magistro baigiamojo darbo dalis, darbui vadovavo dr. Dalia Klajumienė bei molbertinės tapybos ir polichromijos restauratorė lekt. Greta Žičkuvienė. Pirmoje tyrimo dalyje nustatyti keturi Lietuvos muziejų praktikoje taikomi metodai: šalinimas skalpeliu sausuoju būdu, minkštinant sluoksnį organinių tirpiklių prisotintu vatos kompresu (likučius šalinant skalpeliu), valant organinių tirpiklių prisotintais vatos tamponėliais, minkštinant pramoniniais dažų nuėmikliais (sutirštintais organiniais tirpikliais). Pastebėta, kad Lietuvoje dažniausiai taikomas mechaninis šalinimas skalpeliu. Bendrai vertinant, nustatyta, kad Lietuvoje kelių metodų kombinacijos taikomos retai. Antroje tyrimo dalyje atskleidžiama platesnė užtapymo šalinimo metodų skalė, nustačius organogelių, hidrogelių, lazerio radiacijos, kaitros bei mikroorganizmų pritaikymo atvejus kitose Europos šalyse. Iš viso darbe pristatomi keturių tipų metodai: mechaninis (mechaninis šalinimas sausuoju būdu), fizikinis (lazeris, kaitra), veikiant tirpikliais (vatos tamponėliais, kompresais, organogeliais arba hidrogeliais) bei mikroorganizmais (fermentais). Taip pat nustatyta dvylika anksčiau minėtų metodų variacijų, rodančių specifinių priemonių poreikį. Lyginant Lietuvos ir kitų Europos šalių užtapymo šalinimo praktikas buvo svarstomos galimos nustatytų skirtumų priežastys.Pirmiausia atsižvelgta į medžiagiškumo specifiką. Užsienio šalių publikuojamuose atvejuose galima pastebėti įvairesnę medžiagiškumo paletę. Lietuvoje įprastai randama aliejinių arba XX amžiumi datuojamų sintetinės prigimties uždažymų, dažnu atveju dengiančių aliejinę, sąlyginai gerai išsilaikiusią polichromiją. Tačiau visi užsienio publikacijose aptarti metodai taikytini ir aliejiniam užtapymui šalinti. Iki šiol keturiais Lietuvoje taikomais metodais pasiekiama norimų rezultatų, tačiau nebūtinai per numatytą laiką. Išskyrus vis dar gana brangią lazerio technologiją bei nemažo pasirengimo reikalaujantį fermentų taikymą, savarankiškai specialistų ruošiami organogeliai bei hidrogeliai, abrazyvai stiklo pluošto pagrindu, mikropluošto pritaikymas sluoksniams brinkinti kompresais bei sluoksnių minkštinimas kaitra yra potencialios priemonės sluoksniams šalinti, taikytinos Lietuvoje. Šiuo atžvilgiu tyrimo autorė paskutinėje straipsnio dalyje pristato sėkmingai adaptuotą keturių metodų kombinaciją polichromuoto medinio liturginio objekto uždažymui šalinti. Taikant šią Lietuvos praktikai nebūdingą būdą remtasi technologiniais tyrimais, literatūroje pateikiama informacija bei specialistų konsultacijomis. Reikšminiai žodžiai: polichromuotas medis, užtapymo šalinimas, metodai, restauravimas. [Iš leidinio]
ENThis paper focuses on alternative options regarding the often highly time-consuming treatments to overpaint removal from wooden polychrome objects used in Lithuanian conservation practice. It aims to highlight the variety of approaches used throughout the European region. Based on the case study analysis, the four types of approaches that have been identified throughout the European region are mechanical, solvent, biological, and physical. The four methods found in Lithuanian conservation practice are mechanical ablation with a scalpel, organic solvent-soaked compress action followed by scalpel ablation, organic solvent-soaked swab action, and application of commercial paint strippers (commercial organogels). Five more methods that are used abroad employ self-modelled organogels, hydrogels, enzymes, heat, and laser radiation. The further analysis helped determine twelve removal systems based on the methods mentioned above. These are illustrated in the flowchart, providing information on each process step by step, which can serve as an aid when designing a case-specific approach. Subsequently, the author of this paper presents an application of a diversified removal system regarding multiple campaigns of overpainting on a wooden polychrome reliquary. Keywords: polychrome wood, overpaint removal, methods, conservation. [From the publication]