LTXX a. pr. daugelis kompozitorių ir dailininkų (tarp jų – A. Skriabinas ir V. Kandinskis) tyrinėjo muzikos ir vizualaus meno sąsajas. Tačiau Mikalojus Konstantinas Čiurlionis laikėsi nuošaliai, nors formaliai praktikavosi abiejose srityse ir jomis tikėjo. Iš pradžių mokęsis muzikos, vėliau studijavo tapybą Varšuvos dailiųjų menų mokykloje. Tarp 1907 ir 1909 m. jis ieškojo menų sintezės, jungdamas tapybą su analogiškomis muzikos formomis. Menininko muzikos kūrybiniai principai akivaizdžiai įtakoti vizualinių principų. Čiurlioniui vis labiau įsitraukiant į tapybą, jo muzika įvairėjo – vis dažniau akcentuojamos besikertančios linijos, siūlomas vis labiau pažodinis vizualinių principų perkėlimas į muzikines notacijas. Jo kūryboje kiekviena iš keturių vizualinių plotmių izometrijų (kintanti simetrija, atspindys, perkėlimas ir slenkantis atspindys) turi muzikinę kopiją. Akivaizdu, kad kai kurių Čiurlionio meno charakteringų tendencijų tyrinėjimas atskleidžia kompozitoriaus muzikinį paveldą ir pagilina menininko unikalių kūrybinių procesų supratimą.Reikšminiai žodžiai: Plokštuma; Izometrija; Muzika; Mikalojus Konstantinas Čiurlionis; Lietuvių kompozitoriai; Muzikos ir dailės sąsajos; Plane; Isometries; Music; M.K. Čiurlionis; Lithuanian composers; Links between music and fine arts; Vizualus menas; Sąveika; Unikalus kūrybos procesas; Struktūrinis tapatumas; įvairūs vizualios izometrijos lygmenys; Vizualūs principai ir muzika; Visual art; Conection; Unique creative process; Structural similarity; Visual planes of isometry; Visual principles and music.
ENIn the early twentieth century, numerous composers and artists explored connections between music and visual art. Lithuanian artist-composer Mikalojus Konstantinas Čiurlionis (1875-1911) stands apart in the extent of his formal training in both areas, and the degree to which he believed the two media interpenetrated. Initially trained as a musician, Čiurlionis studied painting at the 'Warsaw School of Fine Arts from 1904 through 1906. Between 1907 and 1909 he aimed at synthesis of the arts with paintings often analogous to musical forms. Some scholars have linked Čiurlionis to symbolism; others have linked him to abstraction. Still others have examined musical metaphor in Čiurlionis's painting. Čiurlionis's music changed to emphasize intersecting lines and a preoccupation with isometry, suggesting increasingly literal translation of visual principles into musical notation. Each of the four visual plane isometries has its musical counterpart, giving rise to various theories of musical isometry. The authors show how Čiurlionis's creative process in his music was influenced by visual principles. Čiurlionis's posthumous fame was as an artist until publication of his music began in 1957. Since then, scholars outside Lithuania have focused on his paintings. The extent to which Čiurlionis's newly discovered "visual thought" of 1904-1906 permeated his music during those years and thereafter has scarcely been examined. By examining the structural similarity of Čiurlionis's different artistic media, one is able to uncover the deeper unity of his artistic expression. Examination of some of the distinctive tendencies of Čiurlionis's art manifested in his music yields a deeper understanding of his unique creative process. [From the publication]