LTŠiame straipsnyje tiriama paukščio vaizdinio sklaida ir simbolinės prasmės kraitinių skrynių puošyboje, remiantis Lietuvos nacionalinio muziejaus Etninės kultūros ir antropologijos rinkinių skyriaus fondų eksponatais. Nagrinėjama paukščio vaizdinio struktūrinė sklaida kraitinių skrynių dekore, dažniausios kompozicinės schemos ir šio vaizdinio simbolinė raiška, pasitelkiant Baltų religijos ir mitologijos šaltinių medžiagą bei etnologų tyrinėjimus. Pagrindiniai žodžiai: vaizdinys, simbolika, kraitinė skrynia, kuparas, kraitkubilis, paukščių simbolika, polichrominė tapyba, Lietuvos nacionalinio muziejaus Etninės kultūros ir antropologijos rinkinių skyriaus fondai, Baltų religijos ir mitologijos šaltiniai. [Iš leidinio]
ENOf the 138 chests of drawers in the collection of the National Museum of Lithuania’s Department of Ethnic Culture and Anthropology, 35% bear the motif of a bird (25 chests and two coppers). The assumption that most of the chests of drawers are from Samogitia and Aukštaitija is confirmed. The hypothesis is put that birds on Samogitian chests of drawers are often part of the composition, mostly plants, usually in the same colours as the plant or the flower, and in this case it is quite difficult to recognise the birds and their species. This is confirmed by the artefacts in the National Museum of Lithuania’s ethnographic drawings, with some exceptions (30 ethnographic drawings with a bird image out of 1,000). Meanwhile, the slightly more contrasting decoration (brighter, with more expressive colours) of chests of drawers usually identifies the species of bird: usually a composition of chickens, roosters and hens, on both sides of a plant, often complemented by a pair of storks. Chickens, especially roosters, are associated with abundance and wealth in the decoration of chests of drawers, and the stork is also associated with abundance and fertility. Unfortunately, neither the National Museum of Lithuania nor the LIMIS system was able to detect the bird motif in chests of drawers from Suvalkija, Dzūkija and Lithuania Minor. Of course, it is not the final conclusion that there were no chests of drawers with a bird motif in Suvalkija, Dzūkija or Lithuania Minor. That will be confirmed or denied by visits to the collections of other Lithuanian museums. Keywords: image, symbolism, dowry chest, copper, dowry, bird symbolism, polychrome painting, Department of Ethnic Culture and Anthropology of the National Museum of Lithuania, sources of Baltic religion and mythology. [From the publication]