LTTrenerių ir sportininkų tarpusavio sąveika laikoma esminiu veiksmingo treniravimo veiksniu siekiant sportinių rezultatų ir tobulėjimo. Pripažįstama bendro supratimo ir bendros orientacijos svarba trenerio ir sportininko santykiuose, bet, deja, tyrimų duomenys rodo, kad trenerių ir sportininkų suvokimas apie tarpasmeninį trenerio elgesį skiriasi. Tai trukdo trenerio ir sportininko santykiams bei galimybei išnaudoti turimą potencialą. Trenerio ir sportininko tarpusavio sąveika gali turėti įtakos sportininko įsitraukimui į sportinę veiklą. Įsitraukimas, parodantis pasirinktos sporto šakos asmeninę svarbą sportininkui, yra viena svarbiausių sąlygų norint, kad tiek profesionalūs, tiek pradedantieji sportininkai pasiektų aukštų sportinių rezultatų. Šiuo tyrimu siekėme atsakyti į tokius tyrimo klausimus: kaip jaunieji plaukikai suvokia trenerio ir sportininko tarpusavio sąveiką bei įsitraukia į sportinę veiklą? Kaip sportininkų įsitraukimas susijęs su jų trenerio ir sportininko sąveikos suvokimo rodikliais? Tyrimo duomenų rinkimui taikyta anoniminė anketinė apklausa, skirta sportininkų suvokiamai trenerio ir sportininko tarpusavio sąveikai ir sportininkų įsitraukimui nustatyti. Tyrime dalyvavo 118 plaukikų, sportuojančių 6 plaukimo klubuose, esančiuose penkiuose Lietuvos miestuose: 11–12 metų (n = 21), 13–14 metų (n = 44) ir 15–17 metų (n = 53). Statistinė duomenų analizė parodė, kad plaukikų amžius turėjo įtakos trenerio ir sportininko tarpusavio sąveikos suvokimui ir įsitraukimui. Tyrimas atskleidė, kad vyriausios, 15–17 metų amžiaus grupės, plaukikai reikšmingai mažiau, palyginti su 13–14 metų sportininkais, jautė artumą, jų atsidavimo rodikliai reikšmingai skyrėsi nuo 11–12 metų amžiaus plaukikų, o papildomumo rodikliai buvo statistiškai reikšmingai mažesni už kitų abiejų amžiaus grupių plaukikų rodiklius.15–17 metų plaukikai lyginant su kitomis amžiaus grupėmis pasižymėjo reikšmingai mažesniu pasitikėjimu ir entuziazmu. Nustatytos statistiškai reikšmingos trenerio ir sportininko tarpusavio sąveikos kintamųjų koreliacijos su atskirais sportininko įsitraukimo kintamaisiais. Nustatytas vidutinio stiprumo teigiamas koreliacinis ryšys tarp plaukikų suvokiamos trenerio–sportininko tarpusavio sąveikos ir sportininkų įsitraukimo. Šio tyrimo rezultatai gali padėti geriau suprasti jaunųjų plaukikų elgesį sporte ir tai, kaip sportininkai suvokia plaukimo trenerio ir sportininko sąveiką, kas gali padėti treneriams tobulinti tarpasmeninius santykius, kurti jaunųjų sportininkų teigiamas sporto patirtis bei išvengti sportininkų perdegimo ir iškritimo iš sporto. Raktažodžiai: trenerio–sportininko sąveika, įsitraukimas, plaukikai, trenerio elgesys. [Iš leidinio]
ENInteraction of coaches and athletes must be considered as crucial aspect of effective coaching while seeking for sports development and high performance. Importance of mutual understanding and common goal orientation in coach-athlete relation is commonly recognised, but research data shows that understanding of coaches and athletes about interpersonal behaviour differs. This may hinder coach-athlete relations and opportunities for employing their potential. Coach-athlete interaction may impact athletes’ involvement into sporting activities. Involvement that shows personal importance of chosen sport for athlete is one of the main conditions for all athletes – professional and beginners – in strive for high performance results. Our research aimed at answering questions as follows: how young swimmers perceive coach-athlete interaction and get involved into sporting activities? How does involvement of athletes relate to their indices of perceiving coach-athlete interaction? Anonymous questionnaire poll designed for identification of athletes’ perceived coach-athlete interaction and athletes’ involvement was used for collecting research data. 118 swimmers from 6 swimming clubs from 5 cities of Lithuania participated in this research, 11–12 years old (n = 21), 13–14 years old (n = 44) and 15–17 years old (n = 53). Statistical analysis of the data have demonstrated that age of athletes impacted perceived coachathlete interaction and involvement.Research revealed that swimmers from the oldest group (15–17 years old) felt statistically significantly less closeness comparing to 13–14 years olds, their indices of devotion significantly differed from 11–12 years old swimmers, and indices of complementarity were statistically significantly lower comparing to these of both other groups. 15–17 years old swimmers had significantly lower self-confidence and enthusiasm comparing to other groups. There were identified statistically significant correlations of coachathlete interaction variables with the individual variables of athletes’ involvement. Positive correlation had been found between coach-athlete mutual interaction perceived by swimmers, and athletes’ involvement. Results of this research could lead to better understanding of the behavior of young swimmers in sport and how athletes perceive coach-athlete interaction. This could help coaches to develop their interpersonal relations, to create positive sporting experiences for young athletes and to avoid burnout and dropout. Keywords: coach-athlete interaction, involvement, swimmers, coaching behavior. [From the publication]